Kennismaken & vacatures

Scholengroep in beweging

Kijk mee! Dit speelt er zoal binnen Scholengroep Veluwezoom.

Wij zoeken twee betrokken en nieuwsgierige leden voor de Raad van Toezicht


Wil jij vanuit visie, kennis en ervaring een bijdrage leveren aan de positionering en ontwikkeling van de scholengroep? Ben je enthousiast om Scholengroep Veluwezoom verder te versterken in samenwerking met haar stakeholders. En heb je hart voor het primair onderwijs? Solliciteer dan op onze vacature. 

 

kijkdoosWij zijn nieuwsgierig en kijken uit naar jouw sollicitatie.De aandachtsgebieden voor de twee nieuwe leden de raad van toezicht zijn:

  • sociaal domein;
  • kwaliteit van onderwijs.

Bekijk de vacature voor meer informatie zoals functieomschrijving en functie-eisen.

Reageer uiterlijk 8 december a.s.

November 14Continue reading
Kwaliteit en koers waren de grote thema's in 2023. Je leest het in het jaarverslag.

 

kind in bosHet jaarverslag 2023 van Scholengroep Veluwezoom is vastgesteld. Voor medewerkers, ouders en relaties hebben we de hoofdlijnen samengevat in het Jaarbeeld 2023. 

  • Onze leerlingen krijgen een steeds rijker aanbod, met buitenlessen bijvoorbeeld.
  • Dankzij de komst van twee medewerkers kwaliteit en onderwijs konden de scholen nog meer kwaliteit leveren.
  • We stelden de nieuwe koers vast en gingen meteen aan de slag.  

Klik hieronder op de foto en lees in het Jaarbeeld wat we vorig jaar hebben gerealiseerd. 

Jaarbeeld 2023

Wil je het volledige bestuursjaarverslag lezen? Kijk hier.

Buiten leren brengt plezier. Leren gaat gemakkelijker, dat is aangetoond.

Onze leerlingen krijgen regelmatig buiten les. Dit zie je terug in de jaarverslagen 2023 van de scholen van Scholengroep Veluwezoom.

 

Kinderen maken sommen op het plein, onderzoeken de natuur, gaan op jacht naar een schat, spelen het schaakspel met juf of meester. Deze voorbeelden laten mooi zien: leren gebeurt ook buiten de muren van de school.

De Expeditie

Sterrenbos

Expeditie

Lappendeken

Waarom doen we dit?
  Buiten zijn is gezond.

  Bewegen stimuleert het leren.

  Zo is leren leuker.

  BONUS: leren gaat veel makkelijker!

Kameleon VelpPrinses Margriet

Robin


Rheder Enk
ExpeditieTakjes, blaadjes en zand uit de laarzen halen. Een mooi klusje voor de vrijdagmiddag.

 

We halen de wereld de school in.

En gaan met de school de wereld in.

Welke plannen voeren de scholen dit jaar samen uit? Bekijk de Jaaragenda 2024.

We zoeken elkaar op, binnen én buiten Scholengroep Veluwezoom. Het maakt ons werk leuk. We leren van elkaar. Want uitgeleerd? Dat zijn we nooit. We zijn altijd nieuwsgierig naar hoe het beter, of anders kan. Vandaag en morgen. Zodat we onze leerlingen blijvend sterk onderwijs bieden.

 

Deze poster bevat de belangrijkste speerpunten voor dit jaar. Het zijn:

  • cyclische kwaliteitsontwikkeling
  • samenwerken door de kenniskringen ict-geletterdheid, taal, rekenen, gedrag, ikjijwij
  • tevredenheid bij leerlingen, ouders en medewerkers
  • pabo-studenten opleiden
  • gemeenschappelijke medezeggenschapsraad
  • preventie van ziekteverzuim, de gesprekkencyclus

 

Onderaan als bijlagen: de leesversie van de poster en de volledige begroting.

Jaaragenda 2024

Strategische koers 2023-2027: ikjijwij, nieuwsgierig naar vandaag en morgen

Elke leerling verdient sterk onderwijs. Hoe realiseren wij dat? In een nieuw strategisch plan staan de afspraken die wij hierover hebben gemaakt. Zeker 150 mensen werkten mee aan de strategische koers 2023-2027. Veel dank aan iedereen die betrokken was: leerlingen uit groep 7/8, ouders, Veluwezoom-collega's en partners uit de omgeving. 

 

Bekijk de hoofdlijnen in de afbeeldingen hieronder. Of blader door het koersboekje

 

Onze scholen staan voor sterk openbaar onderwijs:

Sterk onderwijs

 

Juist in het openbaar onderwijs vormen we samen onze toekomst. Dat we allemaal verschillend zijn maakt het samenleven prachtig. Wij hebben dat de naam ikjijwij gegeven. (Meer lezen)ikjijwij gedicht

 

Onze tien scholen maken, elk op hun eigen manier, onze ambities waar in het dagelijkse onderwijs dat zij geven. We realiseren de ambities van vandaag op morgen, stap voor stap.

tien scholen

 

We gaan het verschil maken door elkaar nog meer op te zoeken.

verbinding

 

Sterk onderwijs bereik je door je voortdurend te ontwikkelen. We hebben ontwikkellijnen afgesproken. 

ontwikkellijnen

ontwikkellijnen met toelichting

Ook op het gebied van huisvesting staan flinke veranderingen op de agenda. 

 

Lees meer over de koers bij identiteit, bij organisatie of blader door het koersboekje.

we zijn op koers


Heb je vragen? Wil je over een onderwerp meer weten? Neem contact op met de schoolleiding of met Hannelore Bruggeman (voorzitter college van bestuur) via info@scholengroepveluwezoom.nl

Onder de leerlingen van Scholengroep Veluwezoom zijn veel lees-talenten

Aan de grote Veluwezoom Voorleeswedstrijd gingen maanden van voorbereidingen vooraf. Eind oktober was de grote finale. Dertig leerlingen streden om de kampioenstitel. Het werd echt een succes. Veluwezoom heeft veel leestalent in huis. In 2025 is de volgende Voorleeswedstrijd. Eerst organiseert de Kenniskring Lezen volgend jaar een schrijfwedstrijd!


Jury VoorleeswedstrijdDe jury was diep onder de indruk van de voorleestalenten uit groep 7/8Voor de finale van het voorlezen werd iedereen welkom geheten op de Koningin Emmaschool in Dieren. De voorleeskampioenen zaten, samen met hun fanclub en de jury, verspreid over drie lokalen.

 

Na vijf voorlezers was er een korte pauze. “Dit gaat niet gemakkelijk worden,” zuchtte een jurylid van groep 7/8, "en dan zitten we nog maar op de helft.” Na de pauze lieten de overige voorlezers hun talent horen. De jury trok zich terug om tot één winnaar te komen.

 

De winnaar van groep 4 ontving het boek De verschrikkelijkste klas daagt je uit. De winnaar van groep 5/6 ontving het boek Operatie Apekool. Bij groep 7/8 had de jury het moeilijk: “Wij waren diep onder de indruk van iedereen, maar we hebben uiteindelijk een keuze gemaakt”. De winnaar ontving de luxe-editie van Het oneindige verhaal. Tot slot kregen alle 30 deelnemers (“Ze zijn allemaal winnaars”)  een notitieboekje.

 

De voorleeswedstrijd was een groot succes. En volgend jaar? Dan gaat Kenniskring lezen een schrijfwedstrijd organiseren. De voorleeswedstrijd staat (pas) weer in 2025 op de kalender.

Familie, fans en jury luisteren naar het verhaalFamilie, fans en jury luisteren naar het verhaal dat wordt voorgelezen

Familie, fans en jury luisteren geboeid.Ook hier veel aandacht van de fans.

VoorleestalentConcentratie bij het voorlezen en het luisteren Jury groep 4/5De jury van groep 5/6

November 17Continue reading
Alle tien scholen kiezen leeskampioenen voor de Grote Voorleeswedstrijd

De Kenniskring Lezen organiseert een voorleeswedstrijd voor alle kinderen van Scholengroep Veluwezoom. De voorrondes zijn in de Kinderboekenweek, van 4 t/m 15 oktober 2023. De finale is op 26 oktober.

 

LezenVanwaar dit initiatief? 
Sinds 2003 organiseert de CPNB (Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek) de Nationale Voorleeswedstrijd. Veel scholen van Scholengroep Veluwezoom doen hier sindsdien aan mee.Ondanks de betrokkenheid en het enthousiasme waarmee voorgelezen werd op school, vonden diverse leerkrachten dat er kansen onbenut bleven:

  • Nationale Voorleeswedstrijd is alleen voor groep 7/8;
  • Na schoolkampioenschap, was de voorleeswedstrijd in gemeente Rheden vaak het eindstation. De regionale, provinciale en landelijke wedstrijden werden zelden gehaald.

Daarom kreeg de Kenniskring Lezen van Scholengroep Veluwezoom het idee om een eigen voorleeswedstrijd te organiseren. 

 

Bijzondere jury
In de jury zitten onder andere oud-wethouder Constans Pos en enkele oud-leerkrachten. De voorlezers strijden in verschillende categorieën:
Groep 4
Groep 5/6
Groep 7/8
Alle tien scholen van de Scholengroep doen mee met de voorleeswedstrijd. We zijn benieuwd wie de drie winnaars worden! 

De negen succesfactoren van onze leergroei: welke zijn dat?

Dorpsschool RozendaalHet koersplan werpt vruchten af. Omdat we goed analyseren hoe onze leerlingen tot resulaten komen, weten we ook wat werkt en wat niet. 

 

In onderstaande poster lees je wat de succesfactoren zijn van wat we 'onze leergroei' noemen.

  • We hebben hoge verwachtingen
  • We zijn meer doelgericht
  • We passen meer kennis toe in het leerproces. We ontwikkelen onderwijsprocessen
  • We kunnen beter analyseren
  • We werken meer samen
  • De leerkracht is nieuwsgierig naar wat werkt
  • Teams reflecteren meer op hun handelen in relatie 
    tot de leerresultaten
  • We zijn meer samen verantwoordelijk
  • De effectieve onderwijstijd nam toe

Klik onderaan op bijlage voor de leesversie van de poster

Jaarbeeld 2022

Zo brengen wij onze missie en burgerschap in de praktijk. Filmverslag van de ikjijwij-week

burgerschap 2

 

Wat kunnen wij betekenen voor onze omgeving?

Elk jaar nemen wij deel aan de Week van openbare scholen. Alle groepen doen dan speciale activiteiten. Wij noemen het de ikjijwij-week. 

 

Bekijk de geinige, gewone, interessante en mooie foto's in onderstaand filmverslag. 

 

Hoe ziet een leerzame dag eruit? In ons nieuwe koersplan zijn tips van leerlingen verwerkt.

Elke vier jaar bespreken onze scholen samen het onderwijs dat zij geven: wat gaat goed, wat kan beter of wat moet anders? Leerlingen doen hun zegje. Ook ouders en vele professionals praten mee over de gewenste koers voor de komende vier jaren. Net voor de zomervakantie is het koersplan 2023-2027 van Scholengroep Veluwezoom vastgesteld. (zie de bijlage onderaan dit bericht).

 

In het begin van het nieuwe schooljaar hoor en lees je meer over het nieuwe koersplan. Elke school gebruikt het als basis om een eigen ambitieplan voor de school te schrijven. Daar zijn de scholen volop mee bezig.  

 

Mening van de leerlingen  

ikjijwij leerlingpanel ScholengroepEen belangrijke stap in de voorbereidingen was om de leerlingen te vragen: wat denken jullie dat je op school moet leren? Ongeveer twintig leerlingen dachten mee, in het leerling-panel van Scholengroep Veluwezoom. Ze deelden hun ervaringen en tips bij de volgende vragen.

  • Een leerzame dag! Hoe ziet die eruit?
  • Hoe doet iedereen mee? Samen leren, samen werken, samen doen.
  • Wat vind jij dat je later moet kunnen?
  • Wat zijn jouw ideeën en tips om de school leuker, interessanter, fijner te maken?

De leerkrachten maakten aantekeningen van alle antwoorden. Zij begeleidden ook de tafelgesprekken. Van elke school waren twee leerlingen aanwezig uit groep 7/8. De adviezen van de leerlingen vormen input voor het koersplan 2023-2027 en voor de ambitieplannen van de scholen. 

Leerlingpanel gesprek Leerlingpanel groep aan het werk

 Leerlingpanel groep Leerlingpanel mindmap

 

Samen plannen maken 

ikjijwijDe volwassenen werken ook volop mee aan goed onderwijs voor de komende jaren. Het bestuur heeft een panelgesprek gehouden met ouders, leerkrachten en schoolleiding. Met professionals is teruggeblikt op de afgelopen koersperiode. Met de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad is gesproken over de identiteit.

 

ZomerLiesbeth BomersLiesbeth Bomers, intern begeleider en leerkracht De Expeditie

Het koersplan 2023-2027 van Scholengroep Veluwezoom is klaar rond de zomer. Tegen die tijd hebben ook alle basisscholen hun eigen ambitieplan af.

 

“In de gesprekken verraste mij vooral de oprechte interesse van de kinderen in elkaar en in elkaars schoolomgeving. Je zag ze nieuwsgierig zijn: ‘Hoe gaat dat dan bij jullie?’ en ‘Waarom doen jullie dat zo?’. Ze hadden verfrissende ideeën en oplossingen. Ook lieten ze elkaar een andere kant zien, ‘Zo kan het ook’. 

Ik heb daar ontzettend van genoten."

 

Groen licht voor fusie van LeerRijk en De Wensvogel in Dieren

Aan de Geitenbergweg 3 in Dieren gaan Kindcentrum LeerRijk en Kindcentrum De Wensvogel verder als één school. Dinsdagavond zetten de medezeggenschapsraden (MR) van deze openbare MR ondertekenen fusieovereenkomstbasisscholen hun handtekeningen onder de fusieovereenkomst. Ook de ouders, het schoolbestuur en Gemeente Rheden staan achter de plannen.

 

Door samen te gaan kunnen de scholen kwalitatief goed onderwijs behouden voor het centrum van Dieren. In de komende vier jaar ontstaat een nieuw middelpunt voor de wijk.

 

In augustus starten het team en de leerlingen samen met een nieuw schoolconcept. De puntjes worden nu op -i- gezet. “Ik doe er toe!” Dát gaat ieder kind van 2-12 jaar ervaren in de school van de toekomst. Het kindcentrum gaat over leren en over hoe je je ontwikkelt. Het gaat over ikjijwij. Er is meer tijd en aandacht voor ieder kind: we gaan nog beter zien wat het nodig heeft, ook hoe je het nog meer kan stimuleren tot groei en ontwikkeling. De rol van ouders wordt het kindcentrum groter.

 

Nieuw in het eerste jaar

Wat goed is, blijft. Denk aan de lesmethoden, het buiten leren, de leerkrachten. In vier jaar krijgt het nieuwe kindcentrum vorm. Wat verandert in het eerste jaar?

  • School werkt samen met partners uit de wijk: de kinderopvang, Cultuurbedrijf Riqq, Sportbedrijf Rheden, Incluzio en de Bibliotheek. School wordt middelpunt in de wijk om samen te komen en samen te werken. 
  • Alle kinderen krijgen een rijk aanbod van rekenen, taal en spelling maar ook cultuur, sport, muziek, techniek, natuur.
  • Verlengde schooldag: groepen 3 t/m 8 krijgen op dinsdag van de partners extra lessen. Ontspannen, leren en plezier maken: daar draait het om! Om deze rijke schooldag goed te kunnen organiseren gelden andere lestijden. Zijn de evaluaties positief, ook voor ouders? Dan komen er in de toekomst meer verlengde schooldagen per week.
  • Zes klassen telt de school, bij het begin van het nieuwe schooljaar. Per klas ongeveer 22 kinderen. Ook is er een taalklas en een peutergroep.
  • Iedereen is welkom. Ouders en buurtgenoten kunnen elkaar twee keer per week ontmoeten bij de koffie-inloop.
  • Veluwezoom en gemeente Rheden zetten zich in om een prachtig gebouw met bijbehorend schoolplein te realiseren op de locatie van de Wensvogel. Volgens planning is de nieuwbouw in 2026 gereed.

Meera Limpens

Elk kind is van waarde
Meera Limpens is straks directeur van de nieuwe school: “Samen maken we het nieuwe kindcentrum tot een fijne en veilige plek, waar ieder kind alle kansen krijgt, veel leert en kan ontdekken. Ieder kind krijgt daar de aandacht, uitdaging en zorg die bij het kind past. Voor hun ouders en de buurt wordt het kindcentrum een ontmoetingsplek.”

 

Aanleiding
De demografische ontwikkeling in Dieren is de reden dat een fusie verstandig is. Er worden minder kinderen geboren in de kern van het dorp. Dit zal zo blijven in komende jaren. Minder kinderen betekent ook minder leerlingen op de scholen. De wijk telt nu nog twee openbare basisscholen. Het is verstandig om die samen te voegen, vóórdat een van de twee scholen te klein wordt.

 

"We hebben er zin in om boeiende, interessante, rijke schooldagen te organiseren voor onze leerlingen."

Techniekles bovenbouw (met video). Hoe beveilig jij Pokemon-kaarten?

 

PO VO techniekNeem een kijkje bij een techniekles van groep 6-8.
Leerlingen van Veluwezoom en ’t Rhedens krijgen zo nu en dan samen les in techniek. Dat doen we expres. Want als onze scholieren samen met de oudere kinderen over techniek leren, dan stappen ze gemakkelijker over naar bijvoorbeeld vmbo Techniek en Technologie.

 

Deze techniekles is bijzonder leuk! Hoe zou je Pokemon-kaarten kunnen beveiligen? De leerlingen bedenken en bouwen hun eigen beveiligingssysteem. Je ziet het in de video, met onder andere leerlingen van onze Koningin Emmaschool. 

 

Lessen en video worden mede gerealiseerd dankzij de subsidieregeling Sterk Techniek Onderwijs.

 

Volgende keer: Drijven en zinken
Op vijf scholen van Scholengroep Veluwezoom is de Pokemon-lessenserie nu gegeven. De andere scholen volgen. De lessen worden bedacht in onze eigen TECHNIECLUB zoek-het-uit. Die maakt deel uit van het officiële ‘Ontwikkelteam PO-VO*’. 

 

De tweede lessenserie is in mei af. Daarin gaan leerlingen een huis bedenken. Eerst krijgen ze les over ‘drijven en zinken’. Daarna is de opdracht om iets te verzinnen op de woningnood, het stijgende water en de hoeveelheid rommel die we altijd over hebben. Het idee is dat leerlingen een huis bedenken dat daar tegen kan. Een huis dat in de uiterwaarden kan staan, bijvoorbeeld. Dus praat een kind thuis ineens over een drijvend huis, dan komt dat waarschijnlijk uit die techniekles!

 

De 7 werelden van techniekDe techniekleerkrachten richten zich op ontdekkend en ontwerpend leren. En baseren hun lessen op de 7 Werelden van Techniek.

 

*Het ontwikkelteam PO-VO bevordert goede doorstroom van het primair onderwijs (de basisschool) naar het voortgezet onderwijs (zeg maar ‘de middelbare’). 

ikjijwij-week: leren van de Rotary, actief zijn in de buurt, burgerschapspel spelen

De vlag kon uit bij onze scholen! Elk jaar in maart vieren de leerlingen de ikjijwij-week. Zij zetten dan hun eigen school in de schijnwerpers. Het programma bevatte dit jaar gastlessen van de Rotaryclub, een burgerschapsspel en activiteiten voor de buurt.

 

ikjijwij week 2023ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. Veel kinderen zijn natuurlijk enorm nieuwsgierig naar hun toekomst! In bovenbouwklassen gaven zakenmensen uit de Rotaryclub Rheden Rozendaal gastlessen. Zij vertelden over hun beroep. Deze voorbeelden geven leerlingen een kijkje in wat zij later kunnen worden.

 

ikjijwij is ook burgerschap

Op alle elf scholen speelden de kinderen uit een hele jaargroep een burgerschapsspel. Sommige scholen kozen voor ‘Terra Nova’: leerlingen spelen dat ze een minimaatschappij oprichten en inrichten. Andere scholen speelden ‘Uniekies’: bij dit spel gaat het om samenwerken om je doel te bereiken.

 

In actie voor de buurt

‘Van en voor de samenleving’ hoort bij de ikjijwij-week. De scholen hebben nagedacht: wat kunnen we betekenen voor onze omgeving? Wat voor moois of goeds kunnen we doen? Dit zijn enkele voorbeelden van activiteiten die kinderen deden:

  • ze ontvingen buurtbewoners in school om kennis te maken;
  • maakten of bakten iets en deelden dat uit in de buurt;
  • maakten muziek of speelden spelletjes bij een verzorgingstehuis in de buurt;
  • of organiseerden een geld-inzamelactie voor slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië, omdat dit volop leeft op hun school.

De Week van Openbare scholen

De ikjijwij-week van Scholengroep Veluwezoom valt altijd samen met de landelijke Week van Openbare scholen. Sinds 2014 (al bijna 10 jaar!) verzint de kenniskring ‘ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst’ boeiende opdrachten en activiteiten voor leerlingen om aan te werken. Daar hangen we de vlag voor uit!

vlag

Welke plannen voeren de scholen dit jaar samen uit? Bekijk de Jaaragenda.


LeerlingpanelEén van de hoofdzaken dit jaar is dat de Scholengroep een nieuwe koersplan uitbrengt voor 2023-2027.  Dit gebeurt op de ikjijwij-manier. Dus uit alle scholen denken leerlingen, professionals, ouders, mr-leden en overige relaties mee. Daarnaast schrijft elke school een nieuw ambitieplan voor de komende periode. Nog een speerpunt: de scholen gaan werken met een nieuw leerlingvolgssysteem. 

 

De plannen zijn samengevat in de poster Jaaragenda 2023. Onderaan vind je als bijlagen:

  • Leesversie van de poster.
  • De volledige begroting.

Jaaragenda 2023

February 14Continue reading
Officieel partner van HAN Pabo: studenten volgen een deel van hun opleiding in de school.

In de praktijk nieuwe leraren opleiden, daar raken medewerkers van Veluwezoom enthousiast van. De Scholengroep is partner geworden van de pabo van Hogeschool Arnhem-Nijmegen. Wat levert dit ’Opleiden in de school’ op? Meer leraren én goede leraren. Dus: nog beter onderwijs voor onze kinderen.


‘Opleiden in de school’ gebeurt op veel scholen in ons land. Waarom doen we dit? Belangrijke doelen zijn: theorie en praktijk beter op elkaar afstemmen; startende leraren behouden voor het vak. Het helpt om het lerarentekort terug te dringen. Voor Veluwezoom is het interessant om jong talent aan te trekken en vast te houden voor de scholen. We kunnen beter onze verantwoordelijkheid nemen. En we hebben dichter contact met de pabo. 


We zijn begonnen!
De aanvraag voor het officiële partnerschap is goedgekeurd. Het ‘Opleiden in de School’ is gestart. Team Daalhuizen OidsMedewerkers van ODS Daalhuizen (Velp): Annemarieke Negenman (Leerkracht van groep 3 en schoolopleider), Dion Steffelaar (2e-jaars Pabo student, eerste periode, groep 5-6) en Majorie Metzke (directeur)Schoolleider Majorie Metzke: “Op twee grote scholen krijgen pabo-studenten nu opleiding in de praktijk, voor twee dagen in de week. Daalhuizen heeft op dit moment vier studenten in huis, Dorpsschool Rozendaal idem. Dit aantal neemt wellicht nog toe.” Andere scholen van Veluwezoom staan te trappelen om mee te doen. Dat kan: het partnerschap mikt dit schooljaar op 36 studenten, verdeeld over elf scholen.

 

De rol van de schoolopleider is nieuw: die is de spin in het web tussen basisschool, student en pabo. Veluwezoom heeft de eerste twee schoolopleiders al benoemd: Annemarieke Negenman (Daalhuizen) en Isabel Suurmeijer (Dorpsschool Rozendaal). 


Majorie Metzke: “In de projectgroep nemen we dit jaar de tijd om verder kennis te maken tussen pabo en de deelnemende scholen. We gaan beelden aanscherpen, zodat we in gezamenlijkheid kunnen werken aan een leeromgeving en organisatie rondom de student. Op de lange termijn is het ook samen invulling geven aan ‘opleiden in de praktijk’.“

 

Partnerschap is toegekend
September 2022 werd de aanvraag voor het partnerschap ingediend. Er ging heel wat voorbereiding aan vooraf. Hannelore BruggemanHannelore BruggemanHannelore Bruggeman, voorzitter college van bestuur: “De vraag ‘wat kunnen wij doen aan het lerarentekort?’ speelde natuurlijk ook in onze vitaliteitsgroep. De gedachte ontstond dat wij stevig willen bijdragen aan de opleiding van nieuwe collega’s. Zo kwam ons voornemen in de begroting.”
In covid-tijd werd met acht partnerbesturen uit de regio, waaronder PCBO Rheden, alles voorbereid. De aanvraag voor bekostiging is ingediend. In december volgde een positieve beoordeling. Scholengroep Veluwezoom  kan nu in vier jaar toewerken naar volwaardig partnerschap in opleiden. 


Alle scholen
Krijgt iedereen in Veluwezoom te maken met opleiden in de school? “We bieden in komende jaren zestig opleidingsplaatsen aan”, zegt Hannelore. “Dus er zijn meer kansen voor collega’s die willen opleiden of begeleiden. We gaan sowieso intensiever samenwerken met de pabo-vestigingen van de hogeschool in Arnhem en Nijmegen (HAN).” 

           Stage versus oids

November 23Continue reading
De wetenschapsklas is een nieuwe uitdaging voor leerlingen van Daalhuizen en het Rhedens

Vijftien kinderen van Daalhuizen en uit de brugklas van het Rhedens Rozendaal weten nu hoe ze onderzoek doen. Zij namen samen deel aan de wetenschapsklas. Het is een pittige lessenserie over: wat stel je je voor bij een onderzoek? Hoe zet je het op, hoe voer je het uit? De wetenschapsklas is ontwikkeld samen met de Radboud Universiteit.

 

Bas de Boer is leerkracht op Daalhuizen. Samen met een natuurkunde-scheikunde docent van ‘t Rhedens Rozendaal verzorgt hij de wetenschapsklas. Allebei hebben ze leerlingen uitgekozen voor deze bijzondere klas. Wat levert het de kinderen op? Bas: “Ze leren onderzoek doen. We dagen hen uit om met hun nieuwsgierigheid iets te doen. Ze bedenken hun eigen vragen en antwoorden.”  

Wetenschapsklas

wetenschapsklas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma
De lessenserie duurt zeven weken. Grofweg gaan de eerste twee lessen over vragen als: ‘Wat houdt het in, onderzoek doen? Wat kan je ermee?’ Dan volgen enkele lessen waarin de kinderen hun onderzoek uitvoeren en conclusies trekken. De laatste week is voor presentaties. De kinderen doen alles zelf. De leerkrachten hebben puur een begeleidende rol. In groepjes van 3 of 4 bedenken de leerlingen hun eigen onderzoeksvraag en -opzet.  

 

Het thema van de wetenschapsklas is ‘automatisch gedrag van mensen of dieren’. Twee jaar geleden verdiepte de Lappendeken zich ook in automatisch gedrag.

 

Het initiatief is een schot in de roos. Daalhuizen telde ongeveer twintig kandidaatjes uit groep 8 die in aanmerking kwamen voor de wetenschapsklas. De meesten stonden te springen van enthousiasme.

 

Ouders denken mee
Vooraf is er eerst een informatiemiddag voor ouders. Zij krijgen uitleg over de lesinhoud en studiebelasting. De wetenschapsklas is pittig: zeven weken lang zijn de kinderen er woensdagochtend mee bezig. Ze missen gewone lessen, die ze later zelf moeten inhalen. Dus het is belangrijk dat de ouders mee beoordelen of de wetenschapsklas past bij hun kind.

 

In februari start een tweede groep kinderen. Ook dan in een mix van groep 8 en de brugklas. Het is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen basis- en voortgezet onderwijs.

Digitaal zijn we vaardiger, dat is winst van de Covid-tijd. Lees meer in ons jaarverslag.


Wat waren de belangrijke ontwikkelingen in 2021? Je leest het op onderstaande poster. 

Klik onderaan de pagina voor een leesversie (PDF) van Jaarbeeld 2021. En voor het bestuursjaarverslag.Meet up

Jaarbeeld 2021

Buiten leren en experimenteren

Wat zijn onze plannen en speerpunten voor dit jaar? Onderstaande poster geeft een impressie. 

 

Uitgelicht: Lef en experimenterenExpeditie
Wat hebben onze scholen in petto voor de leerlingen?

  • Lezen uit nieuwsgierigheid! Motivatie dus, want wie lezen leuk vindt, wordt vaardiger.
  • Rekenen.
  • Onderzoekend en ontdekkend leren.
  • Leerlingraad en leerlijn burgerschap.
  • Les goed aansluiten op het tempo, de talenten, onderwijsbehoefte van elk kind.
  • Digitaal portfolio.
  • Didaktisch sterke lessen.
  • Kind is eigenaar van eigen leerproces.
  • Buiten leren.

Wat zijn onze plannen voor dit jaar?

In de poster Jaaragenda 2022 zetten we het op een rijtje. (Leesversie: zie PDF onder afbeelding)

Jaarbeeld 2022

 

Samenwerken met bestuur PCBO: onderzoek afgerond

Ons bestuur heeft onderzocht of het een goed idee is om meer samen te werken met het bestuur van de protestants-christelijke basisscholen in de gemeente, het PCBO Rheden. We werken namelijk aan hetzelfde: kinderen tot bloei laten komen. Misschien kunnen we samen meer bereiken?

 


Onderzoek afgerond (juni 2022) 
Scholengroep Veluwezoom en PCBO Rheden kiezen voor projectmatig samenwerken. 
Na onderzoek hebben de scholenorganisaties besloten: er is meerwaarde in samenwerken op de inhoudelijke projecten Passend Onderwijs en samen opleiden met de PABO. Scholengroep Veluwezoom en PCBO Rheden blijven onafhankelijke organisaties. Het onderzoek naar een mogelijke fusie laten zij los. Ook beëindigen zij de intentieverklaring.

De projecten Passend Onderwijs en samen opleiden met de PABO maken het onderwijs in beide organisaties nog beter. In de komende tijd krijgen de projecten vorm en inhoud.

Leidinggevenden, ouders en leerkrachten waren bij het onderzoek betrokken. Het blijft van waarde dat medewerkers van beide organisaties elkaar beter leren kennen. Per brief zijn allen geïnformeerd.

 


Vooraf (november 2020)

Het onderzoek duurt tot aan de zomervakantie 2022. Dan vertellen we wat onze plannen zijn. Iedereen kan daar dan op reageren.

 

Het is niet het doel dat de scholen fuseren. Het gaat alleen om een mogelijke fusie van de besturen. Het kan interessant zijn om de krachten te bundelen om meer te kunnen doen voor de leerlingen. Denk bijvoorbeeld aan: een beter pakket aan voorzieningen en onderwijsmogelijkheden in de wijken en dorpen. Meer bereiken met het geld dat van de overheid komt. Meer kansen voor medewerkers.

 

Scholengroep Veluwezoom en PCBO Rheden zijn gezonde en bloeiende besturen. Al jaren hebben ze goed onderling contact. De besturen trekken geregeld samen op, bijvoorbeeld in contacten met de gemeente of het samenwerkingsverband. De samenwerking verloopt altijd prettig.

 

H BruggemanHannelore Bruggeman, voorzitter College van Bestuur VeluwezoomHannelore Bruggeman en Anton Brinkhuis (bestuurder van PCBO Rheden) laten weten: “De afgelopen maanden hebben we voor het eerst de mogelijkheden verkend van een bestuurlijke fusie. Daar hielden we zo’n goed gevoel aan over dat we nu serieus willen onderzoeken hoe een intensieve samenwerking eruit kan zien”. Vast staat dat er niets zal veranderen aan de grondslag en de eigen identiteit van elk van de aangesloten scholen. 

 

Per brief zijn alle ouders, verzorgers en medewerkers geïnformeerd.

 

Leerkracht Veluwezoom ontvangt promotiebeurs NWO

Presteren kinderen beter bij rekenen als zij op de basisschool training krijgen in 3D-denken? Hoe verklaar je dat? Het zijn interessante vragen voor een wetenschapper. Anouk Wissink, leerkracht bij Scholengroep Veluwezoom en wetenschapper, gaat het onderzoeken. De vragen en antwoorden verwerkt zij komende jaren in een proefschrift. Dit onderzoek is belangrijk, vindt het Nederlands instituut voor Wetenschappelijk Onderwijs (NWO): het verdient een beurs.

 

Think3D lowresMet de promotiebeurs voor leraren investeert het NWO in doelen die perfect passen bij Scholengroep Veluwezoom. Zoals docenten onderzoekservaring laten opdoen en de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.

Twee maal per jaar deelt het NWO promotiebeurzen uit. In de najaarsronde van 2021 waren 69 onderzoeksvoorstellen ingediend en elke ronde worden circa 25 beurzen toegekend. Vaak gaan die naar onderzoekers van hogescholen en universiteiten. Soms naar voorstellen van leraren in het primair onderwijs. Deze keer is dus Anouk Wissink met haar Think3D!-onderzoek één van de geluksvogels! Zij kan met haar promotieonderzoek aan de slag bij de Open Universiteit. Lees over andere onderzoeken die een beurs ontvangen.  

 

Over het onderzoek

Anouk Wissink gaat onderzoeken of het trainen van ruimtelijke denkvaardigheden ook leidt tot winst op het gebied van rekenen en wiskunde. Daarbij maakt ze gebruik van Think3d!. Dit is (wetenschappelijk gezegd) een 3D visuospatiale training voor jonge kinderen in het basisonderwijs. Ze onderzoekt het effect op rekenprestaties en welke mechanismen en processen dat effect verklaren.

 

Kijk, zo nieuwsgierig zijn we bij Veluwezoom. 

 

NWO is de belangrijkste Nederlandse wetenschapsfinancier en zorgt voor kwaliteit en vernieuwing in de wetenschap.

logos nwo

February 16Continue reading
Ouders ervaren de kwaliteit van de leerkrachten als goed

‘Een goede sfeer en fijne collega’s. Het is leuk op school en we leren veel’. Deze antwoorden geven veel leerkrachten en leerlingen van Veluwezoom, als je hen vraagt wat ze van school vinden. De 2-jaarlijkse tevredenheidspeiling is ook bedoeld om te zeggen wat beter kan.

 

Leerlingen: lessen zijn zeer goed

Voor de tevredenheidpeiling van 2021 hebben alle leerlingen van groep 5 t/m 8 tijdens de les een vragenlijst ingevuld. Ze leren veel, antwoorden ze: over spelling, rekenen, topo en zaken als plannen en sociale vaardigheden. Enkele kinderen ervaren dit anders, doordat het veel herhaling is. Veel kinderen zijn positief over de leerkrachten. Ze durven met vragen naar hen toe, hebben vertrouwen en vinden de juffen en meesters lief. Die verdienen zelfs een score ‘zeer goed’ voor de lessen en de uitleg. Andere pluspunten die de kinderen noemen: buitenspelen, buiten lessen, gym en nog veel meer, van werken op de laptop, onderling samenwerken tot helemaal jezelf mogen zijn. Lees verder onder de foto.

Rekenlab Emmaschool 2021Samen aan het werk in het Rekenlab op de Koningin Emmaschool

 

Leerkrachten: ruimte voor eigen ideeën

Ook de meesters en juffen geven in de peiling aan hoe tevreden ze zijn. Op de vraag ‘Zou je de school aanbevelen?’ antwoorden de meeste leerkrachten ‘ja’. Vaak wordt als reden genoemd: goede sfeer, gevoel van saamhorigheid en fijne collega’s. Veel leerkrachten zijn ook positief over dat je ‘het beste uit het kind kan halen’. Enkelen hebben zorgen over grote klassen en combinatieklassen, waardoor ze niet elk kind de aandacht kunnen geven die ze willen. Alles is bespreekbaar, vindt het overgrote deel van de leerkrachten. Met name fulltimers zijn blij met ruimte voor de eigen ontwikkeling en eigen ideeën; ze kunnen voldoende bijdragen aan de ontwikkeling van de school. Als verbeterpunten klinkt er soms: beter gehoord worden, lokalen en meubilair, en de communicatie.

 

Ouders: goede aansluiting op het niveau van de kinderen

En de ouders? Hoe waarderen zij ons onderwijs? Argumenten om de school aan te bevelen zijn ‘fijne school’, ‘veel aandacht’, ‘fijne leerkrachten en communicatie’. Sommige ouders hebben moeite met dat docenten vaak wisselen en dat de sfeer niet altijd prettig is. (Werk aan de winkel, dus). Zeer positief zijn de ouders over de aandacht die kinderen krijgen en de aansluiting op het niveau van de leerlingen. De kwaliteit van de leraren ervaren de ouders als goed.

 

Corona: kopje thee bij het werk

En dan over de gevolgen van corona. Voor ouders was de eerste lockdown nog even onwennig, maar in de tweede was het goed geregeld. In de groep leerkrachten vindt het merendeel dat de school goed is omgegaan met lesgeven binnen de gestelde corona-maatregelen. Er is veel geleerd in korte tijd, het werken in teams is snel eigen gemaakt. Sommige kinderen hebben wat extra aandacht nodig om de gevolgen van corona weg te werken. Maar het is niet zo dat over de gehele linie leerlingen kampen met achterstanden. En de kinderen? Dat is grappig: zij zien elementen van het thuisonderwijs graag terug op school: ze willen meer hun eigen tijd indelen, kopje thee bij het werk, muziek aan, lange of juist kortere pauzes en het gebruik van Kahoot in de les. 

 

Over het onderzoek

Elke twee jaar houdt Scholengroep Veluwezoom deze tevredenheidsmeting. Vanwege corona was het uitgesteld van 2020 naar 2021. Zoals gezegd: alle leerlingen van groep 5 t/m 8 deden mee. Het onderzoek is ingevuld door 611 ouders en 105 leerkrachten. De gebruikte methode is de Net Promoter Score (NPS).

Leren door doen en uitproberen

Het Jaarbeeld 2020 is verschenen. Het geeft een impressie van ontwikkelingen en resultaten uit het afgelopen jaar. 

 

Expeditie

Uitgelicht: nieuw plein De Expeditie in Dieren

Steeds meer kinderen volgen ook buiten les. Het is gezond, leerzaam, goed voor de concentratie. Op het nieuwe plein van De Expeditie kunnen leerlingen samen lezen, rekenen, ontdekken en spelen.

 

Lees meer voorbeelden van innovaties in ons Jaarbeeld hieronder.

 

(Jaarbeeld lezen? Klik voor een vergroting op de link onderaan de pagina)

Jaarbeeld 2020

Positief rapport van de inspectie

De onderwijsinspectie heeft een standaard controle gedaan en is heel tevreden over Scholengroep Veluwezoom. Het bestuur zorgt goed voor de onderwijskwaliteit. Geld is er in goede handen. Alle scholen werken goed samen en voelen zich samen verantwoordelijk voor goed onderwijs. Het bestuur weet precies welke punten nog beter kunnen. Dit zijn de positieve uitkomsten van het inspectieonderzoek eerder dit jaar.

 

Het vierjaarlijks onderzoek is gedaan bij het bestuur en enkele scholen. Het bestuur heeft de inspecteur informatie gegeven over de kwaliteit van het onderwijs. Daarna heeft de inspecteur enkele scholen bezocht: klopt dat beeld? En in hoeverre ziet de inspecteur op de scholen wat de bedoeling is van de bestuurder?

 

SAMENVATTING VAN RESULTATENCreaza 1623

Lees het volledige inspectierapport in de bijlage.

 

Wat gaat goed?

Scholengroep Veluwezoom onderscheidt zich door een sterke professionele cultuur. Het beleidsthema ikjijwij, waarin samenwerken centraal staat, is tot in de haarvaten van de organisatie doorgedrongen, voor alle geledingen vanzelfsprekend en zichtbaar op velerlei wijze. Gesprekken over de kwaliteit en de ontwikkeling van het onderwijs vinden plaats met betrokkenen in en buiten de scholengroep. De raad van toezicht en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad vervullen hun rol zoals bedoeld en houden het bestuur scherp.

 

De aansturing en kwaliteitszorg zijn op een heldere manier georganiseerd. Het bestuur heeft daarmee zicht op de resultaten die de scholen bereiken en onderneemt gepaste acties waar de kwaliteit onder druk staat.

 

Wat ook goed gaat is dat het bestuur verstandig omgaat met het geld dat het van de overheid krijgt. Het bestuur weet hoeveel geld het nu en in de toekomst nodig heeft om het personeel te betalen en goed onderwijs te kunnen geven. Het bestuur houdt zich aan de wettelijke eisen bij het besteden van het geld dat het van de rijksoverheid krijgt.

 

Wat kan beter?

Het bestuur heeft zelf punten voor ogen die beter kunnen en de inspectie sluit zich daarbij aan. Zo is de inspectie het eens met het bestuur dat het tweede beleidsthema, stimuleren van nieuwsgierigheid, nog in ontwikkeling is. Het draagvlak is groot, de inspectie ziet initiatieven en tegelijkertijd zoeken de scholen naar vormen die bij hun leerlingen passen. Het bestuur wil ook graag dat de scholen in de halfjaarlijkse zelfevaluatie aandacht besteden aan de resultaten die ze bereiken op hun eigen speerpunten. De inspectie ziet wel dat scholen vertellen wat ze doen of willen gaan doen, maar nog niet in hoeverre dat lukt en wat ze ermee bereiken. Dat is iets om verder te ontwikkelen. Ook aan het bestuur wil de inspectie verantwoording als aandachtspunt meegeven. Zo besteedt het bestuur extra geld aan de ontwikkeling van het onderwijs, maar hoe weet het bestuur of de investering heeft opgeleverd wat ermee bedoeld is? Hierover kan het bestuur ook meer schrijven in het bestuurlijk jaarverslag. In de verantwoording door de scholen is nog een slag te slaan. Vertellen wat je doet, waarom en wat je ermee bereikt past bij een professionele houding.

 

Wat moet beter?

Er zijn geen onderdelen die beter moeten. Het bestuur voldoet aan de wettelijke verplichtingen.

 

Reactie van het bestuur

“We kijken terug op een inspirerend bezoek van de inspectie. Met een geïnteresseerde, nieuwsgierige en kritische blik is onderzoek gedaan naar onze manier van werken. We zijn blij met de bevestiging waar wij als organisatie staan. Een netwerkorganisatie van goed niveau waar wij met plezier en energie samenwerken aan onderwijsontwikkeling met een focus op hoge leeropbrengsten. Het specifieke compliment voor de professionele cultuur geeft veel erkenning", aldus Hannelore Bruggeman, voorzitter college van bestuur.

 

Het is goed en stimulerend vanuit de externe, kritische blik van de inspectie, de onderschrijving te krijgen van de volgende ontwikkelstappen die we zetten. Met veel plezier integreren we de nieuwsgierigheid verder in ons onderwijs om dat het leer-energie geeft, er een dieper leren ontstaat en we dus ook hogere leeropbrengsten gaan realiseren. Een ander groot item is het verder uitbouwen van de verantwoording en dialoog met onze stakeholders.

 

quote hannelore

 

Ventileren in de scholen

Ook in coronatijd zorgen we dat scholen een veilige plek zijn voor leren en werken. We zorgen voor een gezond binnenklimaat en ventileren goed, want dit verlaagt het risico op coronabesmettingen onder leerlingen en medewerkers. Welke aanpak hanteert Scholengroep Veluwezoom bij het ventileren?

 

We volgen het beleid van het RIVM. Kort gezegd betekent dit: we meten in alle schoolgebouwen de luchtkwaliteit. Wanneer die onvoldoende is nemen we maatregelen. Bijvoorbeeld: ramen en deuren open, luchten tussen de lessen door, een ventilatiesysteem een tandje hoger. Of mensen spreiden over meerdere ruimtes.

 

Vóór 1 oktober ontvangen ouders informatie van school over de specifieke situatie in de school.
Lees verder onder de illustratie. Veelgestelde vragen: zie onderaan het artikel.

Ventileren (rechten uitgezocht, onbekend)

Toelichting

Het officiële RIVM-advies is dat de scholen voldoen aan het wettelijke bouwbesluit. Dit besluit regelt onder meer aan welke eisen de luchtkwaliteit moet voldoen. Een belangrijke graadmeter is het CO2-gehalte in de school. Als de CO2 boven een zeker niveau uitkomt, wordt het tijd om verse lucht in de ruimte te brengen. Deskundigen zeggen dat deze graadmeter ook te gebruiken is bij het coronavirus: het CO2-gehalte helpt om bijtijds te ontdekken of er te hoge concentraties van het coronavirus dreigen te ontstaan. Door te ventileren verversen we de lucht, tot deze is teruggebracht naar gezond niveau.

Scholen vinden het prettig om met de CO2-norm te werken. Ze zijn daarmee al vertrouwd, vanuit het project frisse scholen.

 

Frisse lucht is goed voor onze gezondheid en je gaat er beter van leren. En het verkleint het risico op besmetting. Kortom: verse lucht is een goede keus.

 

Meten is weten

Hoe staan de scholen ervoor? In september hebben we laten onderzoeken wat de stand van zaken is rond de luchtverversing in onze schoolgebouwen.

Stappenplan onderzoek ventilatie

 

De onderzoeksresultaten zijn eind september beschikbaar. Ouders ontvangen uiterlijk 1 oktober informatie, rechtstreeks van school.

 

Maatregelen

Wat levert het ventilatieonderzoek op? Het kan aantonen dat de luchtverversing in de school voldoende is. Of dat de school er goed aan doet om extra maatregelen te treffen. Bijvoorbeeld:

  • Houd ramen en deuren open als de ruimte wordt gebruikt.
  • Ruimtes tussen de lessen 10 tot 15 minuten ventileren.
  • Plaats een CO2-meter met ‘stoplicht’-functie.
  • Wordt de CO2-gehalte te hoog (stoplicht op rood)? Ga naar een andere ruimte. Of breng het aantal personen in de ruimte omlaag.
  • In specifieke scholen staat het ventilatiesysteem op de hoogste stand.

Ouders ontvangen van school een bericht welke ventilatiemaatregelen voor de eigen school gaan gelden.

 

Kan ventilatie de verspreiding van COVID-19 voorkomen?

Goede ventilatie is van belang voor een gezond binnenklimaat. Ventilatie helpt ook om de overdracht van luchtweginfecties, zoals COVID-19, te beperken. Niemand weet echter in welke mate ventilatie (luchtverversing) helpt om de overdracht van COVID-19 daadwerkelijk tegen te gaan.

 

Daarom blijft het belangrijk om naast goed te ventileren de algemene adviezen in acht te nemen,

  • handen wassen
  • thuis blijven bij klachten
  • laten testen
  • afstand houden.

Visual corona

 

ANTWOORD OP VRAGEN

 

Wat houdt ventileren tussen de lessen in?

Dat betekent de ruimte luchten, door ramen en deuren tegenover elkaar open te zetten. Kinderen en leerkracht kunnen in de klas blijven zitten, want zodra je ventileert verbetert meteen de luchtkwaliteit. De leerkracht moet er op letten dat er geen luchtstromen van persoon tot persoon ontstaan.

 

Bij kouder weer gaat de CO2-meter ons helpen. Hoe zit dat?

In de zomerperiode brengen ramen en deuren die open staan genoeg verse lucht in school. Bij kouder weer is dat lastiger, omdat ramen en deuren vaker dicht zijn. Je wil wel zeker weten dat er voldoende verse lucht de school in komt. Hiervoor gebruiken sommige scholen een CO2-meter. Die controleert de luchtverversing en heeft een stoplicht-functie. Springt de meter ‘op rood’ dan moet de leerkracht gaan ventileren: dus ramen en deuren openzetten. Springt het stoplicht weer ‘op groen’? Dan is de verse lucht weer goed op niveau.

 

Een CO2-meter is geen virusdetector. Wat is de relatie?

Klopt. De CO2-meter is geen coronameter maar een soort verse-lucht-meter. En verse lucht, daar houdt het coronavirus niet van. De GGD adviseert: controleer met de CO2-meter de luchtverversing en houdt als norm aan 1200 PPM. Dit is de veilige norm die door GGD en RIVM bij ventilatie wordt gehanteerd.

Wanneer dus straks in de klas de CO2-meter bij 1200 PPM op rood springt, dan zet de leerkracht ramen en deuren alvast open. Zo spoelen we tijdig virusdeeltjes weg met verse lucht.

 

Moet mijn kind van de winter een extra warme trui aan?

Dat weten we nu nog niet. Overleg het met uw kind en doe waar hij of zij zich fijn bij voelt. Dan leren ze het beste. Of een extra trui nodig is hangt af van de buitentemperatuur, regen en wind en van de situatie in de school of de klas zelf. Bespreek het met de leerkracht als u zich zorgen maakt.

 

Waar vind ik de adviezen van de overheid?

Informatie over het ventileren van gebouwen vindt u bij de Rijksoverheid. Ook stelt het RIVM algemene informatie beschikbaar over hygiëne, ventileren en het binnenmilieu. Specifiek voor scholen zijn ook aanvullende adviezen beschikbaar.

Veluwezoom maakt gebruik van de Handreiking Ventilatie, verwarming en koelen op scholen voor funderend onderwijs” opgesteld door VO Raad, PO raad en Ruimte OK.

 

(Wij hebben ons best gedaan om de rechten van de illustratie te achterhalen. Vragen? Mail naar info@scholengroepveluwezoom.nl)

September 24Continue reading
De scholen zijn weer open

De maatregelen rond corona worden versoepeld. Het kabinet heeft besloten dat per 8 juni 2021 alle basisscholen weer volledig opengaan. Ook de buitenschoolse opvang is sinds die dag weer volledig open. 

 

Het kabinet stelt deze regels:

  1. Alle leerlingen gaan vanaf 8 juni 2020 volledig naar school.
  2. Tussen leerlingen hoeft geen 1,5 meter afstand bewaard te worden.
  3. Tussen personeelsleden en leerling moet zoveel mogelijk 1,5 meter afstand bewaard worden.
  4. Tussen personeelsleden onderling moet 1,5 meter afstand bewaard worden, tenzij nabij contact voor de werkzaamheden noodzakelijk is.
  5. Ouder(s)/verzorger(s) komen niet op het schoolplein of in de school.
  6. De school zorgt ervoor dat leerlingen vaak hun handen wassen.
  7. Buitenspelen gebeurt bij voorkeur alleen met dezelfde groep of klas.
  8. Na school gaat iedereen direct naar huis of de BSO.

Spankeren 24

Eigen school

De schoolleiding meldt aan de ouders welke instructies precies gelden op de eigen school. De protocollen blijven komende tijd nodig, wellicht ook na de zomervakantie. Dit blijkt uit de adviezen van het RIVM.

 

Goed monitoren
We kunnen op een goede manier naar school, als iedereen zich aan de maatregelen houdt. Ook zullen we goed monitoren, want een stap terug zetten is niet uit te sluiten. ‘We moeten zeker in ons achterhoofd houden dat er een dag kan komen waarop we weer een stap terug moeten zetten’ zegt voorzitter van het college van bestuur Hannelore Bruggeman. 

 

Veerkracht
Als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het Covid-19 virus, waren de scholen bijna twaalf weken dicht.

 

Marc NieuwlandMarc Nieuwland: "Voor kinderen is hun groep heel belangrijk.""Wat mij het meest opviel”, vertelt Marc Nieuwland, “was het gemis van de kinderen, en hun veerkracht.” Marc is adjunct-directeur bij De Kameleon en ’t Sterrenbos. “In de eerste weken dat de kinderen thuis waren, deelden we filmpjes en vlogs op SchouderCom – ons platform voor school-ouder-communicatie. Goed zicht houden op de kinderen thuis was een behoorlijke klus.

 

Toen eind april de lock down verlengd werd met drie weken, besloten we als Kameleon om Teams van Microsoft in te zetten voor de kinderen.” Dit programma biedt namelijk de mogelijkheid om veel mensen tegelijkertijd op het beeldscherm te zien. “Op die manier konden we nog intensiever contact met de leerlingen krijgen. Dat was heel fijn. Via Teams zag je dat de kinderen elkaar onderling misten. Ook vertelden ze dat ze school zo misten.”

 

“De crisis heeft mij gesterkt in het beeld dat kinderen heel veerkrachtig zijn. Dat hun groep heel belangrijk voor ze is. En bij een groep horen, ook. Dat wist je wel, maar je ziet het nu nog duidelijker na deze periode.”

 

Poster corona  Uitleg voor u en uw kind

Naar school werd thuisonderwijs

Als gevolg van de wereldwijde uitbraak van het Covid-19 virus, waren de scholen bijna twaalf weken dicht.

 

Uitzondering vormde de noodopvang voor kinderen van ouders met vitale beroepen. Per 11 mei mochten de basisscholen op een aangepaste manier weer open. Alleen de speciale basisscholen, waaronder ’t Sterrenbos, gingen toen al volledig open.

 

Leuke acties
Onze elf scholen zijn de ouders heel dankbaar dat zij thuis het onderwijs voor hun rekening namen. De kinderen werden gemist! Dat lieten scholen blijken ook, met een filmpje, ludieke actie of via de schoolramen.

Lappendeken we missen jullie Ouders bedankt

Margriet Operatie Vergeet me niet

 

Het virus en ik
De Gelderlander volgde voor de rubriek ‘Het virus en ik’ onze cvb-voorzitter. Lees de artikelen hier. Hannelore Bruggeman Gelderlander
In de afgelopen maanden zijn we met zijn allen veel ICT-vaardiger geworden” – 26 mei
Straks ramen open en naar buiten” – 6 mei
Hopen op groen licht voor heropening van scholen – 21 april
Scholen denken nu al na over hoe het straks moet na de meivakantie – 15 april
Iedereen krijgt maar twee uurtjes les per dag, veel minder dan normaal”- 7 april 

 

Landelijke informatie
Antwoord op veel vragen en meer informatie over protocollen vind je op: https://po.lesopafstand.nl/lesopafstand/weer-op-school/
Betrouwbare informatie voor het begeleiden van onderwijs op afstand: https://ouders.lesopafstand.nl

Alles op alles voor goed thuisonderwijs

Hoe ver zijn de scholen met online programma’s, vroeg Omroep Gelderland zich af. Scholengroep Veluwezoom is er al best ver mee, constateert de journalist. En de corona-crisis zorgt dat online onderwijs in een stroomversnelling komt. Hij kwam filmen bij schooldirecteur Dennis de Ruiter en collegvoorzitter Hannelore Bruggeman.

In een lege school toont directeur Dennis een rekenopdracht op het digibord. “Hier zie je het aantal kinderen dat al aan het werk is. Ze kunnen thuis hun taken doen. Als het nodig is vragen stellen aan de leerkracht. Het platform laat precies zien waar de leerlingen staan en hoe ze de opdrachten maken. Als kinderen terugzakken of fouten maken, geeft het platform dat ook aan en dan kunnen we bijsturen.” Leerlingen die thuis geen goede laptop hebben, mogen die lenen van school.
Bekijk de uitzending op Omroep Gelderland

“We starten met leren lezen, taal en rekenen.” legt Hannelore Bruggeman uit. ”Dat is de basis. Als kinderen dat een lange periode niet doen, dan ga je achteruit.” In de komende weken wordt  meer online onderwijs uitgerold.

Juffenvlog en videoboodschappen
Alle elf scholen schakelen vlot om naar het thuisonderwijs voor kinderen. Leerkrachten maken videoboodschappen, juffenvlogs, online opdrachten, knutselwerkjes en meer. "Echt fantastisch om te zien met hoeveel enthousiasme en creativiteit collega's oplossingen vinden om ons onderwijs in coronatijd door te laten gaan. We krijgen enorm veel ondersteuninge en vertrouwen van ouders. Heel fijn om te merken dat er een sfeer is van 'We doen het met zijn allen!"

Uitzending Omroep Gelderland bekijken? Klik op de foto.
Start bij 4’35. Kijktijd: 2 minuten.

Wetenschap in de klas

Kinderen van de Lappendeken doen onderzoek in de klas, in samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen. Juf Florentine en juf Marscha hielpen mee een lessenserie te ontwikkelden over Automatisch gedrag. Hun ervaringen deelden ze met andere leraren in een workshop.

 

Welke dingen doe jij automatisch en lukt het jou om dit gedrag af te remmen als het even niet zo handig is? Bijvoorbeeld bij gewichtstoename door teveel snoepen, of financiële problemen doordat je meteen je geld uitgeeft als je iets wil hebben. Hoe werkt automatisch gedrag eigenlijk? Florentine Salleveldt en Marscha de Winther hielpen mee een lessenserie te ontwikkelen. Vanwaar dit onderwerp? Juf Florentine: “Het gaat om het automatisch gedrag van kinderen in combinatie met onderzoekend leren. Wij zijn drie jaar geleden op De Lappendeken het traject ‘'onderzoekend leren” gestart in samenwerking met het Wetenschapsknooppunt van Radboud Universiteit (WKRU). Toen maakten we een lessenserie over magnetisme, nu ronden we het thema automatisch gedrag af. Wij vinden het leerzaam voor de kinderen om te weten wat automatisch gedrag is en hoe zij dat kunnen herkennen en beïnvloeden bij anderen en bij zichzelf.”

 

Lessenserie

Juf Marscha de Winther en juf Florentine Sallevelt

Juf Marscha: “Voor dit project hebben we een introductie en vijf activiteiten ontwikkeld. Dit om de nieuwsgierigheid van de leerlingen te prikkelen. In de lessenserie is er bijvoorbeeld als introductie een ronde met reactiespellen, waarna we evalueren en zo op het onderwerp komen van het project. Er is ook een activiteit waarbij de kinderen moeten reageren op een symbool in een bepaalde kleur door te springen of juist te blijven zitten. Het doel hiervan is kennis maken met hoe het neurale netwerk van de hersenen werkt. Er is een digitale quiz (Kahoot!) ontwikkeld waarbij kinderen naar hun eigen automatisch gedrag kijken. Er wordt ook een link gelegd naar automatisch gedrag bij dieren. Tijdens het project op de Lappendeken heeft een ouder, die dierenarts is, een gastles gegeven over het automatisch gedrag van dieren.´

 

“Als de lessen zijn afgerond, moeten de kinderen zo geprikkeld en enthousiast zijn, dat zij hun eigen onderzoek gaan opstarten. Een goede onderzoeksvraag is essentieel. Hierbij maken we gebruik van het vragenmachientje. We verwachten van de kinderen dat zij een hypothese kunnen stellen, eerlijk onderzoek kunnen doen, kunnen concluderen en hun bevindingen kunnen presenteren. Daarnaast wordt er ook een beroep gedaan op de samenwerking waarbij ieder kind een eigen rol vervult: hoofd-onderzoek, notulist, tijdbewaker, hoofd-communicatie en voorzitter.”

 

Samen met collega’s van de Regenboogschool uit Malden ontwikkelden Marscha en Florentine deze lessenserie en pasten het in praktijk toe. Enkele onderzoekers hielden zich bezig met de theorie, dit allemaal in het kader van onderzoek van Hanneke den Ouden, PhD in neuro-science. De samenwerking illustreert mooi hoe je met wetenschap kan doorbreken in de klas.    

 

Workshop, website, nieuw boek
De juffen verzorgden 29 januari twee keer een (populaire!) workshop tijdens de Winterschool. Dit initiatief van het wetenschapsknooppunt van de Nijmeegse Radboud Universiteit heeft als doel om leraren kennis te laten maken met wetenschap en onderzoek. Didaktiek en praktische invulling van W&T-onderwijs staan centraal. Veel informatie is beschikbaar via de website wetenschapdeklasin. Onder het kopje ‘Activiteiten’ staat een overzicht van thema’s die al zijn behandeld of op stapel staan. Het boek ‘Wetenschappelijke doorbraken in de klas’ is ook net uit.

 

Tot slot. Marscha: “De samenwerking met het WKRU leidde ertoe dat De Lappendeken sinds huidig schooljaar voor Wereldoriëntatie is overgestapt naar een methode waarin onderzoekend leren centraal staat, ‘Blink Geïntegreerd’.“

Bijpraten met twee gemeenten

Spontaan, interessant en goede energie. Zomaar enkele woorden over de recente bijeenkomst van de Scholengroep met wethouder en raadsleden van de Gemeenten Rheden en Rozendaal.

 

De jaarlijkse ontmoeting vond dit keer plaats op 18 november. Aan de hand van het jaarverslag werden de ontwikkelingen en resultaten uit 2018 besproken. Hannelore Bruggeman nam de gasten mee de toekomst in met een presentatie over het nieuwe koersplan en de prioriteiten die daarbij horen. Leerkracht Anouk Wissink zoomde met een korte lezing in op het thema nieuwsgierigheid. Er was ruim gelegenheid voor vragen en toelichting op ‘ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst’. De directeuren John Van Assouw, Marcelle Visser en Peter De Bruijn vertelden wat 'ikjijwij nieuwsgierig naar de toekomst’ teweegbrengt in de scholen. Al met al was het een avond met veel onderwijsinhoud, die trouwens op veel waardering van de gasten kon rekenen.

 

Inline image

Hannelore Bruggeman licht het koersplan toe.

 

Inline image

Wethouder en raadsleden op werkbezoek bij Scholengroep Veluwezoom.

 

Inline image

Raadsleden scoren stellingen via hun mobiele telefoon.

 

November 25Continue reading
Vakblad publiceert over ikjijwij

Het magazine 'Naar School!' interviewde bestuurder Hannelore Bruggeman en leerling Susana over ikjijwij in de Scholengroep. Onder dit motto praten de leerlingen, ouders, teamleden, gemeente en andere belanghebbenden over allerlei zaken mee.

 

Susana uit groep 8 vertelt hoe ze al haar ideeën over ikjijwij in het leerlingpanel kwijt kan en wat er concreet mee gebeurt. Hannelore Bruggeman schetst in de rubriek 'Trots' de impact van ikjijwij op Scholengroep Veluwezoom. Op het onderwijs, het nieuwe koersplan en bijvoorbeeld de besluitvormingsprocessen. (...) “Stel dat een ouder de vraag opwerpt: wordt er eigenlijk wel aan de goede doelen gewerkt? Dan zou die vraag voorheen zijn meegenomen naar het team. Het team zou een antwoord hebben geformuleerd en daarover communiceren met de betreffende ouder. Nu wordt de beantwoording van zo'n vraag sámen met de ouders opgepakt. (...) Wij ervaren dat het een rijkdom is om echt met elkaar in gesprek te gaan en om samen om een project of probleem heen te gaan staan en te kijken wat goed is om te doen.”

 

Tekst gaat verder onder de foto.

Foto voor Naar School!

 

Tijdgeest

Jaren geleden is ikjijwij ontwikkeld als antwoord op de vraag: Welk facet van de openbare identiteit kan het meest bijdragen aan ons onderwijs en de organisatieontwikkeling? Het echt concreet maken van de openbare identiteit levert inmiddels veel op, zelfs nieuwe leerlingen. De manier van werken spreekt medewerkers en ouders duidelijk aan. "Begrijpelijk, het past natuurlijk ook uitstekend bij de tijdgeest. Mensen willen steeds meer zeggenschap hebben, over welk onderwerp dan ook. We nemen niets meer voor zoete koek aan, we willen het goed begrijpen en gehoord worden. Het ikjijwij-concept sluit goed aan bij deze maatschappelijke ontwikkeling.”

 

Hannelore Bruggeman is heel trots op de nieuwsgierige houding die het oplevert. "ikjijwij is een professionele cultuur, waarin we elkaar inspireren, elkaars talenten zien en samenwerken. Dat spreekt mensen met een echt onderwijshart erg aan!” Ten aanzien van kwetsbaarheid en nieuwsgierigheid onderstreept ze de parallel met het onderwijs. “Om je kwetsbaar op te stellen heb je zelfvertrouwen nodig. Dat geven wij de leerlingen ook mee: het zelfvertrouwen om nieuwsgierig te kunnen zijn naar de ander, om te kijken naar de talenten van de ander en om erop te bouwen.”

 

Volledig interview lezen? Zie bijlage.

Uit: Naar School! nr 20, het magazine van VOS/ABB, oktober 2019.

November 14Continue reading
Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences